Luxembourg Leaks aneb odtajnení dokumentů o neplacení korporátních daní

V listopadu 2014 zveřejnilo Mezinárodní konsorcium investigativních novinářů informace o daňových rozhodnutích a daňových schématech, která umožnila vice než 300 nadnárodním firmám přesouvat zisky do Lucemburska a platit z nich téměř nulové daně. Tzv. LuxLeaks dnes znamenají počátek mezinárodního boje proti  obcházení daňové povinnosti.

Luxembourg Leaks (nebo také Lux Leaks) jsou názvem pro finanční skandál z listopadu 2014, kdy Mezinárodní konsorcium investigativních novinářů (ICIJ) zveřejnilo tajné informace o schématech pro obcházení dańové povinnosti. Tato schémata, která připravoval lucemburský PricewaterhousCoopers mezi lety 2002 a 2010, pro více než 300 nadnárodních firem, byla následně posvěcena lucemburskými daňovými autoritami skrze tzv. tax rulings.

Skrze zaměstnance nebo bývalé zaměstnance tzv. velké čtyřky (PwC, EY, Deloitte a KPMG) získalo ICIJ velké množství tajných dokumentů, které demonstrují, jakým způsobem nadnárodní firmy s pomocí daňových poradců přesouvaly zisky mezi zeměmi s různými daňovými systémy, a tím radikálně snižovaly svůj zdanitelný základ. Tento základ pak podléhal relativně nízké korporátní dani v Lucemburku, často pouze ve výši 1% zisku či nižší.

Problémem však není pouze vytváření sice komplikovaných avšak legálních dańových schémat daňovými poradci. Dalším hřebíčkem do rakve daňové transparentnosti a férového placení korporátních daní je právě posvěcení těchto schémat daňovými orgány. Tzv. Tax rulings – daňová rozhodnutí - jsou oficiální rozhdnutí daňového orgánu země o tom, že dané daňové schéma firmy je v souladu s daňovými zákony. Takové rozhodnutí posvětí daňové schéma, které pak nemůže být napadeno jako nelegální.

LuxLeaks odhalily daňová rozhodnutí pro více než 300 společností se sídlem (nikoliv však aktivním působením) v Lucembursku a spustili tak gigantickou mezinárodní debatu o transparentním placení férových daní nadnárodními firmamy, o dohodách mezi vládami a těmito společnosti, o přesouvání zisku a obcházení dańové povinnosti, o ochraně tzv. whistleblowerů (lidí, kteří i přes zákaz zveřejní tajné interní dokumenty) a další.

Nahlédnout do databáze odtajněných dokumentů můžete zde

Pro informace o evropských iniciativách, které pomáhají předejít problémům odhaleným v LuxLeaks, sledujte tento prostor.