Football leaks aneb Jak se obchází daňová povinnost ve světě prvoligového fotbalu

Football leaks jsou zřejmě největším únikem informací o finančních transakcích včetně obcházení daňové povinnosti ve světě vrcholového sportu. Novináři European Investigative Collaborations analyzují a zveřejňují uniklá data, která zahrnují transakce až do roku 2016.

Football leaks jsou po Panama Papers dalším "projektem" ve světě investigativní žurnalistiky odhalující obcházení daňové povinnosti. Jedná se o webovou stránku, která zveřejňuje platy, transferové smlouvy a jiné informace o finančních transakcích ve světě prvoligového fotbalu. První leaky byly zveřejněny v září 2015. V lednu 2016 byly Football Leaks údajně vyšetřovány portugalskými autoritami za vydírání, v dubnu pak stránka ohlásila dočasné pozastavení.

V prosinci 2016 začala evropská média, která jsou členy European Investigative Collaborations network publikovat informace o obcházení daňové povinnosti některými známými hráči či majiteli fotbalových klubů. Tito přesouvali své příjmy a zisky z transferů hráčů do offshorových daňových rájů.

Jedním ze skandálů doprovázející Football leaks je pokus španělského soudce o zákaz publikování těchto dokumentů, což Reportéři bez hranic odsoudili jako cenzuru. Madridský soud obvinil konsorcium European Investigative Collaborations, které zahrnuje francouzský Meidapart, německý Der Spiegel a španělské El Mundo, ze získání tajných informací evropských fotbalových hvězd a tedy napadení základního práva na soukromí.